Egenhändigt mikrofärgat garn

En av mina hemuppgifter inför nästa träff i Textil 1a är färgning av garn. Jag hade 10 g färgpigment fördelat på gult, blått och marint till färgning av 100 g garn. 

Jag har ingen egen erfarenhet av garnfärgning så det tog lite tid att läsa in sig på alla moment. 

Färgpigment vägs upp och ska räcka till tre olika färgbad.

Garnet tvättas i ljummet vatten med flytande ulltvättmedel.

Mitt ena färgbad...marint och en skvätt gult.

Garnet ska ner i färgbadet och in i mikron. Full effekt i 4,5 min*3 med 5 min vila mellan omgångarna samt omrörning.

Badet ska svalna lite innan det sköljs och tvättas.

Färdigt!

Gjorde även ett flammigt garn med mina två andra färgbad. 

Ett grönt och ett blått bad.

Garnet ligger tvinnat i plastlådan och så hälls de båda färgbaden över garnet. In i mikron, 4,5 min*3. Även här 5 min vila emellan omgångarna men ingen omrörning!

Jag är rätt nöjd med resultatet. Hade inte några egentliga förväntningar utan såg det som ett experiment. Nu ska jag klura ut vad jag ska sticka med mitt egenhändigt mikrofärgade garn!















Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Korsstygn och kurbits