Inredning för livet

Jag älskar inredning. Laborera med möblering. Bläddra i inredningstidningar. Söka loppisfynd eller guldkorn på vilken affär som helst och fundera ut var just den prylen eller möbeln skulle fungera i mitt hem. Jag möblerar om ofta. Inte numera så mycket med möblerna (kan omöjligt svara på hur många gånger jag möblerade om mitt rum i barndomshemmet...) men med små ting. Prylarna i stringhyllan i köket. Tavlorna på ramlisterna eller kuddarna i kökssoffan som får byta plats med dem i vardagsrumssoffan. Blommor som får byta fönster. Ljusstakar som jag tröttnat på hamnar på översta hyllan i mittersta köksskåpet. Kokböckerna som jag inte kan bestämma mig för om de ska vara framme eller instängda i ett skåp.

När jag och maken flyttade från västkusten hade jag en enorm hög med inredningstidningar. De var lästa om och om igen och det kändes otroligt onödigt att frakta dem 120 mil när vi hade så oerhört mycket annat som skulle hänga med. Men ändå. Det fanns så mycket i de där tidningarna som jag gillade. Ville spara idéer för framtiden. Jag åkte på en rejäl förkylning med tillhörande hosta, halsont och tappad röst den våren, 2007, och blev sjukskriven i två veckor. Tidningarna åkte fram och jag började klippa och klistra. Alla idéer som jag gillade, alla fina saker som gav inspiration, färger, former, möbler, textilier. Det blev en tjock pärm som jag sedan kunde ta med mig norrut.

Jag glömde bort den där pärmen ett tag. Vi köpte hus. Började renovera och jag födde barn. När jag sedan tittade i pärmen så kände jag igen många av idéerna där i mitt eget hem och det kändes kul att jag både medvetet och omedvetet införlivat en hel del av mina inredningsdrömmar från våren 2007. Jag har fortsatt att klippa ut inspirationsbilder och jag tittar regelbundet i pärmen.

Det har tagit tid för mig att hitta MIN stil fullt ut. Eller, jag vet inte, jag kan ju fortfarande ändra mig såklart, men jag känner mig just nu nöjd och tillfreds med min inredning. Jag är en rätt så rastlös person och jag har flyttat en hel del sedan 16 års ålder. Inte alltid så långt geografiskt, men jag har sällan bott mer än ett år i en bostad. Oftast har jag hyrt min bostad och ibland har det varit färdigt möblerat. Många möbler har varit ärvda eller köpta enbart för att de passade plånboken.

Nu har jag bott snart fem år i samma bostad. Inredningen i det här huset har växlat lite. Möbler och detaljer har sakta bytts ut och för första gången på länge känner jag att det inte är så bråttom att få allt färdigt. Jag ska ju bo här och den rastlösa personen i mig börjar förstå att man måste bo in sig i ett hus innan man egentligen vet hur man vill ha det och vilka behov man har.


Tavelvägg. Den övre bilden är från mitt hem.

Förra våren/sommaren virkade jag en filt med mormorsrutor. Först skulle den bo i stugan, men jag ångrade mig och nu ligger den på den tråkiga fåtöljen i köket som i alla fall blev lite roligare med en färgglad filt.

Nötta burkar i min stringhylla. Och två nya glasburkar inköpta nu i vinter via Zelected by houze.

Ja, jag har velat ha ett slagbord i köket ett tag. Förra helgen köpte vi ett av vänner som hade platsbrist. 

Teak. Vägglampan och vardagsrumsbordet fick med när vi köpte huset. Taklampan fick jag av en vän när de rensade ut hennes makes barndomshem. Stolen köpte jag på loppis för 30 kronor.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Korsstygn och kurbits