Yttre omsorg

Snart fem år sedan vi flyttade till huset. Det är dags att ge fasaden lite omsorg. I fem år har vi dagligen sett på den flagnande färgen, men annat har haft högre prioritet. Som att totalrenovera inomhus. Bygga garage och ateljé. Mura i stugan på ön. Bygga altan. Ordna lite i trädgården. Och såklart hinna leva och umgås där emellan.

Våren har gett ny energi och snön smälter fort. Snart är det första maj, som för mig har blivit första riktiga vårdagen sedan flytten till Norrbotten. Våren här är inte riktigt som jag tidigare varit van vid med snöfritt i april, mängder av tussilago vid vägkanten, krokus och snödroppar i rabatten och vitsippor i maj.

Våren här är snö fram till slutet av maj-början av juni. Hjälpa våren på traven genom att hacka i snöhögar och sprida ut snön. Räfsa löv och fika i trädgården. Leriga barn i galonbyxor som cyklar på den gropiga grusvägen som går förbi vårt hus. Se scillan trotsa snön och växa upp vid husväggen. Men jag har lärt mig uppskatta våren här. Jag saknar inte vitsippor lika mycket längre.

Våren det här året kommer präglas av färgflagor och färgburkar. Det känns nästan overkligt att huset mot sommaren kommer ha en nymålad och fin fasad.





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Korsstygn och kurbits