Adriennerutan -en sorts mormorsruta

Efter allt sjalvirkeri blev jag sugen på att virka mormorsrutor igen. Jag har lite garn kvar sedan hösten, då min arm pajade och jag fick ta ett virkuppehåll.

Det finns ju en mängd olika varianter av mormorsrutor och i Stora boken om virkning valde jag mönstret på Adriennerutan. Trots att jag tröttnar lätt på upprepningar valde jag att göra alla rutor likadana. Vi får se om jag ids göra en filt...

Här nedan har jag gjort en beskrivning av Adriennerutan:
Varv 1: Virka 8 lm och slut till en ring med  1 sm
Varv 2: Virka 16 fm runt ringen av lm och avsluta med en sm i första fm.
Varv 3: Virka 8 lm...

...och fäst de 8 lm med en st i den andra fm på ringen. Fortsätt med att virka 5 lm, hoppa över en fm och gör en st nästa fm. 

Fortsätt så varvet runt (5 lm, hoppa över 1 fm, 1 st), avsluta med en sm i den 3:e lm av de 8 lm. Du ska nu ha 8 lmb.
Varv 4: I varje lmb virkas i tur ordning: 1 fm, 1 hst, 2 st, 1 hst, 1 fm
Du har nu 8 blomblad.
Varv 5: Virka 8 lm
1 fm mellan de 2 st i första blombladet. 
5 lm
1 fm mellan de 2 st i nästa blomblad
1 st mellan 2 fm
Fortsätt varvet runt [5 lm, 1 fm mellan 2 st på nästa blomblad *2, 5 lm, 1 st mellan nästa 2 fm], avsluta med 1 sm i den 3:e av de 8 lm.
Varv 6: 3 lm
1 st i första lm
4 st i de tre nästkommande lmb.
Hörn: 2 st, 3 lm, 2 st i första st
Fortsätt varvet runt. 

lm: luftmaska
fm: fastmaska
st: stolpe
hst: halvstolpe 
lmb: luftmaskbåge
sm: smygmaska 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Korsstygn och kurbits