Förvaring till 14-åringens rum

Ja, så var behörighetsprovet för Textil 1a presenterat på Umeå universitets hemsida och idag sände jag in mitt alster. Trodde inte att jag skulle söka någon mer utbildning. Grundskola, gymnasium, tvåårig konstskola och fem år på universitet har liksom känts nog. 

Men så slumpade det sig så att jag tog över undervisningen i textilslöjd på min skola då vi stod utan lärare i ämnet förra hösten. Jag har alltid gillat att sy, brodera, sticka, virka, ja det mesta som har med det textila att göra. Konstigt nog har tanken på att göra något med det intresset aldrig slagit mig. Det har på något vis fallit sig mer naturligt att följa intresset för bild o form samt litteratur.

Vi hann inte särskilt långt in på höstterminen innan jag förstod att jag trivdes med mitt nya ämne. Att undervisa i textilslöjd är bland det roligaste jag har gjort. Nu har jag sökt Textil 1a på distans mot Umeå universitet, den första av fyra textila kurser som ska ge mig ämnesbehörighet. 



Behörighetsprovet bestod i år av att tillverka en förvaring till fjortonåringens rum. I tillägg till det skulle man skicka in inspirationsbilder, 4-5 skisser och en minst två sidor lång reflektion där man beskrev sin idé, idebearbetning, färg- och formtänk, skissandet och hur man gått tillväga med själva slöjdföremålet. 





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Korsstygn och kurbits