Textil 1a: mjuka taggar

Jag har i början av veckan varit i Umeå. Det var dags för första träffen av distanskursen Textil 1a, på Umeå Universitet. Det kändes både roligt och overkligt att vara tillbaka. För åtta år (!!) sedan blev jag färdig lärare och har inte varit på universitetsområdet sedan dess. Jag har varit många, många gånger i Umeå, men inte haft vägarna förbi just där. Textil 1a är en av fyra kurser som ska göra mig behörig att undervisa i textilslöjd. 

Första träffen handlade om ull. Tovning i olika tekniker samt färgning av garn. En av alla ulliga grejer jag gjorde var ett armband. Ett nitarmband med ulliga mjuka taggar. 


Så här gjorde jag:

Tovade en remsa, med såpavatten och gnuggteknik, som jag sedan klippte till i önskad bredd och längd.
Använde sedan nåltovningstekniken för att göra och fästa "nitarna".
Klart!




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Korsstygn och kurbits