Textiltryck: belysning av screenram och tryck

Innan jag åkte till Umeå för andra träffen för kursen Textil 2a så gjorde jag i ordning ett tryck för en screenram. Ett tryck som jag skulle belysa på ramen och sedan kunna jobba med på olika sätt. Jag ska förklara. 

Här är mitt tryck. Fem olika skateboardåkare. Jag kopierade bilden till oh-blad. 

Jag beströk ramen med en ljuskänslig emulsion som sedan fick torka ordentligt. Sedan lade jag ramen under en uv-lampa, lade mitt oh-blad ovanpå samt en stor glasskiva som höll allt på plats. Lampan fick sedan lysa i 6 minuter. 

Jag spolade sedan bort emulsionen och som ni ser på bilden är ramen "öppen" där mina skateboardåkare är. Det gröna är tätt. När jag lägger färg i ramen kommer det bara färg där skateboardåkarna är. 

Här har jag tryckt mönstret fyra gånger på tyget. Går att experimentera massor. 





Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Korsstygn och kurbits