Textiltryck: screentryck och reservage av mjölpasta

Jag har pysslat med textiltryck senaste tiden, tema skateboard. Inspirationen har jag hämtat från ett gäng skateboardmagasin: Thrasher, som jag lånat av en kollega. Jag har gjort screentryck med schabloner och reservage av mjölpasta. 

Screentryck

En av mina inspirationsbilder 

Skiss gjord på fri hand 

Skisserna överförda till kopieringspappersomslag (det papper somkopieringspapper levereras i) som jag sedan strukit fast på tyget. Ja, det fastnar faktiskt! 

En gammal screenram från min tid på konstskola, för ca 100 år sedan

Klart!

Reservage av mjölpasta

Blanda mjöl och vatten tills det blir en smet, lite tjockare än plättsmet. Fyll en flaska med pip och "måla" på tyget med mjölpastan. Himla kul!

Här har jag skrivit Thrasher, titeln på skateboardmagasinet

När mjölpastan torkat har jag målat textilfärg med pensel över alltihop

Och när färgen torkat tar man och bryter bort mjölpastan.

Ett till textiltryck med mjölpasta







 


Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Korsstygn och kurbits